Tips voor wanneer je in een autistische burn-out zit

In de eerste helft van 2021 ging het niet zo goed met me. Zeer waarschijnlijk zat ik toen in een autistische burn-out. Dit is niet door een professional vastgesteld, maar de symptomen kwamen overeen. Ook in de tweede helft van 2021 zat ik dicht tegen een autistische burn-out aan, of zat ik er nog steeds in. 
In een later artikel zal ik beschrijven wat een autistische burn-out is. 

Onderaan deze pagina vind je de video die past bij dit artikel.

Nu gaat het gelukkig een stuk beter. In de afgelopen jaren heb ik geleerd dat er een aantal basis dingen zijn die mij kunnen helpen me weer beter te voelen. Als ik ervoor zorg dat deze basis goed gaat, dan is de kans dat ik verder wegzak in een negatieve spiraal kleiner. In dit artikel zal ik de basis dingen die mij helpen met jullie delen.
Een autistische burn-out is iets wat helaas regelmatig voorkomt. Dus mocht je hier ervaring mee hebben (gehad), dan hoop ik dat je iets aan deze tips hebt.

Heel. veel. rust.

Echt rust nemen is niet voor iedereen even makkelijk. Je hebt verplichtingen waar je je aan moet houden en taken die gedaan moeten worden. Maar hierdoor kun je niet altijd de rust nemen die je eigenlijk nodig hebt. Probeer ondanks deze verplichtingen toch genoeg rust te pakken.

Ik weet uit eigen ervaring dat rust nemen niet altijd even goed voelt. Als ik voorheen rust nam omdat ik voelde dat dat nodig was, voelde ik me schuldig of nutteloos. Maar ik ben erachter gekomen dat, als ik mijn rust niet neem en stug door blijf gaan (terwijl dat eigenlijk niet meer gaat), ik uiteindelijk nog minder gedaan krijg. En me daarnaast nog schuldiger en nuttelozer voel. 
Niet je rust nemen en doorgaan werkt dus averechts. De rust nemen die je nodig hebt, zoveel als mogelijk, dat helpt. En ook tijdens mijn laatste autistische burn-out heeft dit geholpen.

Rust nemen ziet er voor iedereen anders uit. Voor de één is het een dag alleen zijn, voor de ander is het een spelletjes avond met vrienden. Probeer dus voor jezelf uit te zoeken wat voor jou werkt en wat niet. 
In dit artikel deel ik 10 manieren van ontprikkelen die mij helpen.

Routine

Misschien klinkt dit tegenstrijdig met wat ik net zei; rust is namelijk belangrijk, maar een routine in je dag hebben ook. Voor sommige mensen is het aantrekkelijk om de hele dag in bed te blijven liggen, wanneer ze niets te doen hebben. Persoonlijk heb ik gemerkt dat ik me hier meestal niet beter door ga voelen. En ik denk dat dit voor de meeste mensen geldt. 
Natuurlijk is het niet erg om een keer een luie dag te hebben waarbij je je bed haast niet verlaat. Maar als je dit dagen, weken of zelfs maanden achter elkaar doet gaat het je niet helpen. Zeker als je niet lekker in je vel zit. 

Structuur of een bepaalde routine in je dag kan juist rust geven, en ervoor zorgen dat je over minder dingen hoeft na te denken. Wat je doet wordt met een routine vanzelfsprekend. 
Wat mij bijvoorbeeld geholpen heeft is mijn hondje Mila. Zij moet nu eenmaal drie keer per dag naar buiten en twee keer per dag eten. Zij is van mij afhankelijk dus ik kan dat niet overslaan. De structuur die ik door haar heb, helpt mij om in beweging te komen en ook andere taken te doen. 
Nu wil ik niet zeggen dat als je moeite hebt met structuur in je dag aanbrengen je een hond moet nemen. Een hond vraagt veel verantwoordelijkheid, tijd en energie. Het is iets om goed over na te denken!

Structuur is dus belangrijk en probeer dit, zelf of samen met iemand, aan je dag toe te voegen. Sta bijvoorbeeld op dezelfde tijden op, eet op dezelfde tijden en maak op hetzelfde tijdstip en wandeling. Je zult zien dat dit helpt. 
En natuurlijk is het ook oké om een keer acht uur lang Netflix te kijken. Dat heb ik ook gedaan op momenten dat ik me heel slecht of moe voelde. Soms is dat gewoon wat je nodig hebt.

Beweging en voeding

Beweging kan je helpen om je energieker te voelen. Dit klinkt misschien gek, want we hebben ons allemaal weleens vermoeider gevoeld ná het sporten dan ervoor. Maar als je beweegt komen er stofjes vrij (endorfine bijvoorbeeld)  waardoor we ons energieker en beter gaan voelen.
Hiermee wil ik niet zeggen dat, wanneer je je rot voelt, je iedere dag moet gaan sporten. Een klein blokje om in de frisse lucht is vaak al genoeg. Of af en toe je lichaam rekken en strekken kan je ook een boost geven.

Nu heb ik het over beweging gehad, maar hoe zit het dan met voeding?
Toen ik me zo slecht voelde at ik voornamelijk suikers en junkfood. Niet echt gezond dus. Natuurlijk is er niets mis met af en toe ongezond eten, maar voor mij was de juiste balans ver te zoeken. Hierdoor voelde ik me minder energiek en sloom, terwijl ik eigenlijk het tegenovergestelde nodig had. Ik denk dat ik zelfs kan zeggen dat ik een suikerverslaving heb. Vooral als ik overprikkeld ben, heb ik hier last van. Dit vind ik natuurlijk niet leuk, maar ik probeer mezelf niet te veroordelen. Ik probeer op een geduldige en liefdevolle manier een eetpatroon te bedenken waar ik me wel beter door voel. Dit betekent voor mij: genoeg voor wat ik nodig heb, gevarieerd, gezond en af en toe ongezond. 
Gelukkig gaat dit de laatste tijd steeds beter, en dat zie ik terug in mijn energie niveau. 

Echt vrij nemen

Sommige mensen vinden het moeilijk om hun werk en school los te laten als ze er niet mee bezig hoeven te zijn. Ik ben hier denk ik één van.
Een Beetje Bijzonder (EBB) zie ik als mijn werk. Dat is het niet, want ik verdien er niets mee. Maar ik steek er wel heel veel tijd in en ik ben er dagelijks mee bezig. Als ik er niet actief mee bezig ben, dan ben ik er in mijn hoofd mee bezig. Overdag, in de avond, in het weekend en zelfs tijdens mijn vakanties. Dat is niet altijd even handig, moet ik toegeven. Daarom is af en toe echt vrij nemen een goed idee.

Tijdens mijn vakanties probeer ik bewust een pauze te nemen van EBB en er niet mee bezig te zijn. Maar ook in het weekend wil ik mezelf die vrije tijd gunnen, en eigenlijk wil ik ook in de avonden mijn focus op iets anders kunnen leggen. Dit vind ik ontzettend moeilijk, omdat ik het gewoon heel erg leuk vind om mee bezig te zijn! Maar als ik me overprikkeld, uitgeput of opgebrand voel, dan vraagt het te veel.
Op die momenten probeer ik echt vrij te nemen om bij te kunnen komen. Tijden afspreken waarop ik met EBB bezig ben, en wanneer niet, helpen mij. Desnoods zet ik een timer als het me niet alleen lukt. Zo dwing ik mezelf om niet met “werk” bezig te zijn en op te laden op de momenten waarop ik vrij ben.

Pauze van Social Media en beeldschermen

Social media en beeldschermen hebben best veel invloed op mij. Ik denk dat dit voor meer mensen geldt. Zeker als je moe bent, of niet lekker in je vel zit is het aantrekkelijk om jezelf via een beeldscherm als het ware te verdoven. Ik kan me in zo’n periode verliezen in series, YouTube filmpjes of Social media, en voor ik het weet ben ik een (paar) uur verder. Ondanks dat dit me tijdelijke afleiding en verdoving kan geven, word ik er niet gelukkiger van. Integendeel.

Daarom las ik af en toe een pauze in van Social media, of beeldschermen in het algemeen. Soms voor een dag, soms voor een paar dagen of langer. Tijdens de zomer had ik een pauze van een aantal maanden (toen hoognodig).
Het kan lastig te zijn een goede balans te vinden. Voor mij is dit nog steeds een zoektocht. Maar ik leer gaandeweg en ik denk dat het belangrijk is je te realiseren dat we allemaal wel eens terugvallen in oud gedrag. Ik probeer me nu bewust te zijn van wat ik op mijn telefoon of laptop doe. Als ik merk dat ik afleiding zoek door doelloos random filmpjes op YouTube te kijken of eindeloos te scrollen op Instagram, dan probeer ik mezelf even terug te roepen. Ik herinner mezelf er zonder oordeel aan dat dit niet is wat ik wil doen. Dit werkt voor mij het beste.

Wat voor mij ook goed werkt is mijn aandacht richten op positieve input. Zoals: mooie muziek of goede documentaires. Op social media volg ik een aantal personen die me inspireren en motiveren, en van wie ik energie krijg. Als ik mensen volg die leven zoals ik zou willen leven, motiveert dat mij om hier ook naar te streven. Dat rijmt!
Ik probeer echter wel te kijken naar hoe realistisch iets is dat ik zie. Want je kan iets makkelijk mooier maken dan iets is. Probeer je hier bewust van te zijn. 

Dit zijn vijf dingen die mij helpen wanneer ik last krijg/heb van een autistische burn-out. Het lukt me steeds beter om hierop terug te vallen. En soms lukt het me niet.  Het blijft een zoektocht naar wat het beste werkt, maar het is fijn om voor jezelf een basis te bedenken.
Ik hoop dat deze tips jou ook kunnen helpen als je in een periode zit met weinig energie. Zijn er dingen die jouw helpen, maar die niet tussen dit lijstje staan; laat het als je wilt weten in een reactie onder dit artikel. Het hoeft niet, maar mag wel.

Heel veel liefs,

Sanne ☼

Misschien vind je dit ook leuk

2 reacties

  1. De lockdowns vond ik fantastisch, wat een rust op straat (in mijn omgeving). Helaas merkte ik ook dat de complottheorieën/anti overheids ontzettend zijn toegenomen. Ik ben toen mijn sociale media gebruik gaan minderen en tegelijkertijd heb ik mijn sociale media opgeruimd en daarmee bedoel ik dat ik alleen dingen volg die mijn interesse hebben. Op Netflix staat de documentaire ” The Social Dilemma”. Het gaat over sociale media.

    1. Wat goed dat je zo bewust om bent gegaan met Social media. De documentaire heb ik gezien. Het was wel een eye-opener.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.