Executief Disfunctioneren Deel 2 | Tips

Omdat het me de laatste tijd niet lukte om de dingen te doen die ik wilde en moest doen (executief disfunctioneren), besloot ik om er een mini-serie over te maken. Om wat meer te vertellen over wat het is, zodat de mensen die het herkennen er iets aan hebben, en om mezelf uit deze periode te halen.

In deel 1 vertelde ik over wat het is en op welke manier het nu bij mij werkt. In dit deel, deel 2, deel ik tips over hoe je ermee om kan gaan als je zelf last hebt van zo’n periode, of hoe je iemand kan helpen die er last van heeft.

De tips heb ik hieronder uitgeschreven, maar ik heb er, zoals meestal, ook een video over gemaakt. De video vind je onderaan dit artikel 🙂

Hier zijn mijn tips die je kunt gebruiken voor jezelf

  • Maak een planning en kijk hier meerdere keren per dag naar. Leg het op een plek waar je vaak kijkt, of stel een wekker in voor momenten waarop je gaat kijken, bijvoorbeeld via een herinnering in je telefoon. 
  • Gebruik planners, lijstjes, timers, apps, etc. om je aan de planning te kunnen houden.
  • Als je periodes hebt van meer of minder energie en je weet dit van jezelf, plan taken dan op de momenten waarop je meer energie hebt.
  • Vraag om duidelijke instructies als iemand iets van je vraagt, als je dit nodig hebt.
  • Vind je het moeilijk om instructies te onthouden, vraag dan om geschreven instructies.
  • Het is oké als je nog een keer iets moet vragen, echt waar.
  • Verdeel te grote taken in kleinere taken. Doe iets stap voor stap. Probeer in te schatten hoe lang een stap duurt en plan dat in je agenda. Schrijf ook altijd op wanneer een taak afgerond moet zijn, zodat je het niet vergeet (voor werk/school).
  • Probeer eens hardop te praten, mij helpt het en het houdt mijn hoofd bij wat ik doe.
  • Misschien kan je bijhouden wat voor jou niet of juist wel werkt. Door hier een overzichtje van te hebben weet je in toekomst wat je beter wel of niet kunt doen.
  • Houd je werkplaats en de plek waar je ontspant apart van elkaar. Bijvoorbeeld: werk aan je bureau, ontspan op de bank, slaap in je bed. En meng deze dingen niet samen.
  • Houd ook een aparte plek voor je to-do lijstjes, je planner, etc. zodat je weet waar het ligt.
  • Zet een herinnering in je agenda of telefoon voor een verandering of overgang die gaat komen. Zo geef je jezelf de tijd om je voor te bereiden op een grote verandering, maar ook voor kleine dingen. Bijvoorbeeld: zet een alarmpje in je telefoon dat afgaat 5 minuten voor je een vergadering hebt, of voor je les weer begint na een pauze, etc. Zo geef je je brein 5 minuten de tijd om zich hierop voor te bereiden.
  • Heb je de neiging om door te slaan in hyperfocus en hierdoor de andere taken te ‘vergeten’. Zet dan een timer van een half uur of een uur (zolang als je denkt nodig te hebben) en stop wanneer de timer af gaat. Als het nog niet af is, kun je de timer opnieuw zetten of doorgaan naar de volgende taak en het later afmaken.
  • Neem regelmatig pauzes en rustmomenten. Drink een kopje thee, ga even wandelen of doe een dutje.
  • Gebruik de Pomodoro techniek. Dit is een techniek van taken uitvoeren. Het werkt zo: bedenk welke taak/taken je wilt doen. Zet een timer van 25 minuten en werk die 25 minuten aan je taak, zonder afleiding. Als de timer gaat, neem een pauze van 5 minuten. Herhaal dit 4 keer. Gaat de timer voor de 4ekeer af, neem dan een pauze van een kwartier tot een half uur. Begin na de lange pauze eventueel opnieuw.
    Je kan één grote taak doen en daar 4x 25 minuten aan werken. Of twee kleinere taken waar je ieder 2x 25 minuten aan werkt. Of vier nog kleinere taken waar je ieder 25 minuten aan werkt.
  • Iets wat mij heel erg helpt is: doe 5 minuten klusjes in één keer. Als je al deze ‘kleine’ klusjes uitstelt wordt het alleen maar meer en meer. Maar als je ze meteen doet, ben je er snel van af en heb je meer tijd over voor andere dingen. Kleine klusjes: vaatwasser in- of uitruimen, was opvouwen, vuilnis buiten zetten, brief op de post doen, bed opmaken, kamer stofzuigen, etc.
  • Een opgeruimde omgeving kan al enorm helpen. Alle prikkels en informatie van een rommelige omgeving kan onze brein al moe maken zonder dat je iets hoeft te doen.
  • Voeg de KonMari-methode toe. Hier komt nog een uitgebreider artikel over waarin ik uitleg wat het is. Maar kort gezegd hou je alleen de spullen waar je echt blij van wordt en geef je al die spullen een vaste plek.
  • Durf om hulp te vragen. Ik weet dat dit heel eng kan zijn, maar het kan zoveel makkelijker gaan als je iets samen doet met iemand. En iedereen heeft wel eens hulp nodig.
  • En als laatste: Wees niet te hard voor jezelf. Zie een periode van executief disfunctioneren niet als falen en schaam je er niet voor. Ik weet dat dit heel moeilijk kan zijn en daarom hoop ik dat door mijn verhaal te delen je ziet dat iedereen er wel eens last van heeft. Productiviteit is geen vaste lijn. Het gaat met ups en downs. Zeker bij iemand met autisme. En dit is soms lastig, maar uit eigen ervaring weet ik dat het beter werkt voor jezelf om dit te verdragen dan er tegenin te gaan.

Hier zijn tips waarmee je iemand kan helpen

  • Als je ziet dat iemand vastloopt met een taak uitvoeren, vraag waar diegene moeite mee heeft.
  • Wanneer je iets aan iemand wilt vragen om te doen, geef duidelijke, specifieke en gedetailleerde instructies. Misschien zelfs een beginpunt.
  • Soms is het voor ons lastig om instructies te onthouden. Wees er dus van bewust dat je iets misschien nog een keer moet uitleggen of herhalen, of opschrijven.
  • Probeer niet boos te worden wanneer iets ons niet lukt. Het kan zijn dat we niet om hulp durven te vragen uit angst dat iemand boos wordt. Heb dus geduld en blijf rustig. Dat zal ons enorm helpen.
  • Bied iemand structuur en duidelijkheid. En zorg als het kan voor een prikkelarme omgeving.
  • Weet dat het eerder een gebrek aan kunnen is dan een gebrek aan willen. Het minst effectieve wat je kan doen is iemand uitmaken voor lui of traag. Vaak voelen we ons al rot genoeg over het feit dat iets niet lukt.

Dit zijn mijn tips voor hoe je om kunt gaan met een periode van executief disfunctioneren. Ik hoop dat je er wat aan hebt, en onthoudt: zo’n periode gaat altijd weer voorbij.

Heb jij een tip die ik niet genoemd heb, laat het me dan gerust weten als je wilt. Het hoeft niet, maar mag wel.

Liefs ☼


Misschien vind je dit ook leuk

2 reacties

  1. Ik vind het geweldig wat je doet. Zeer behulpzaam. Ik weet van mijn ASS sinds mijn 53e jaar.
    Ik geef zelf soms ook een presentatie over ASS voor vrijwilligers….hoe ga je om met iemand die ASS heeft. Ook heb ik het 2x gedaan voor een groep co-assistenten.
    Ik hoop dat je veel meer van dit soort videos gaat maken.

    1. Hoi Ronald,

      Dankjewel! Blij om te horen dat wat ik doe behulpzaam is 🙂
      Wat ontzettend goed dat je presentaties geeft! Dat zou ik ook nog wel willen doen, maar het lijkt me ook ontzettend eng.

      Groetjes,
      Sanne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *